Monday, January 21, 2013

cara masak tteokboki....hari gila korea sedunia

Hari ni aku buat perangai gila korea aku balik...dari minggu lepas lagi dah benornya nak buat perangai ni tapi malas nak keluar umah.

Akhirnya hari ni lewat jam 3 aku berjaya keluar dari umah ngan ayang aku terus menghala ke Ampang tuk pergi korean town kat sana....sini mmg dah jadi spot aku kalu cari barang nak masak resipi korea.

Sampai ja terus serbu masuk kedai runcit ni...selalu aku pergi kedai yang lagi satu tapi kali no malaslah plop so aku masuk Phil Mart ja.

Antara barang yang aku beli...


Yang panjang tunama dia tteokboki....salah eja kalu buat tak tahu sudah...so balik ja aku terus mulakan operasi memasak benda ni.

Senang cakap nilah benda paling senang kat dunia hahaha....bg yang nak tahu camner benda ni dihasilkan..sila refer vid ni:


Rasa benda ni kenyal gitu dan agak kenyanglah makan dia ni. So jom kita belajar cara nak masak dia.. 

Bahan bahan:

1. Tteokboki (malas kalu pilah beli kat Korean town nun)
2. Fish cake
3. Ikan bilis ( yg ni tuk buat stok kuah dia..aku balun ja letak ni dan..)
4. Stok ikan bilis 
5. 2 sudu Gochujang (chili paste)
6. 2 sudu Gula
7. Garam( dalam recipe tak tulis tapi aku balunlah secubit wat syarat)







Tu gambo bahan bahan..now cara nak buat. Assume korang dah siap potong kecik kecik tteokboki ngan fishcake.

1. Didih air ngan ikan bilis dan stok ikan bilis
2. Siap didih masukkan 2 sudu gochujang ngan 2 sudu gula...
3. Kacau dan biar merenih ( refer pic. Bawah. Sila ignore keadaan dapur dan kuali itu ya)


4. Campak masuk semua bahan lain (tteokboki dan fish cake) ..renih sampai pekat...tahap kepekatan berhantung pada selera.

5. Letak garam sikit tuk bagi rasa.

6. Didihkan lagi..(refer pic. Bawah..time ni ah feeling cam drama korea dah huk huk huk)


7. Dah pekat kalu maknanya dah siaplah benda ni...kalu rajin garnishlah ngan daun bawang..malas kalu cam aku bantai taruk dalam pinggan camtu ja.



Nasib baik ayang aku jenis tak takut nak cuba apa jer yang isteri dia masak..kalu tka memang makan hatilah aku...

Kenyang makan benda ni sampaikan ayang aku kata takyah masak dinner....haih baru ja nak masak sotong pedas korea...kena simpan tuk esoklah plak. Nanti nak masak jajangmyun plak...ala mee yg selalu diorg order dalam drama korea tu...huk huk huk...

Nanti aku share lagi ek...mohlah kita cuba..

P/s: semua bahan aku dah google halal ker tak. Kalu aku salah aku minta maaf awal awal.



15 comments:

  1. hye...nak tnye awk ade buat jajangmyun tak?
    tgk cam awk ade beli bahan2 de...bley x post..?
    nak tk brand yg awk gunekan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada buat....tapi malangnya bahan dia dah habis digunakan...saya guna pes dlm pek kecil dr brand yang sama tuk pes lada ni

      Delete
  2. salam kak nak tanye korean town memang jual barang2 korea er?..halal x?

    ReplyDelete
  3. aah...sbb tu nama dia korean town...hampir sema brg dapat jumpa...part halal ni masalah sikit...sbb kita kena research dulu camne brg tu dibuat...sepanjang akak tahu..sema bahan asas korea cam ghocujang dan soy paste adalah halal...klu risau..adik google dulu detail and bahan asas buat that item nak beli than baru decide nak beli ke tak

    ReplyDelete
  4. theobokki tu pakai tepung apa..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau x silap tepung ubi...ada dlm video tu cakap...

      Delete
  5. kak..korean town kt ampang ea??ampang area mane ea??

    ReplyDelete
  6. macam mana akak boleh dapat barang2 dr korea tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak gi kedai dia...kt ampang bnyk org korea..so kedai diorg bersepah...tp diorg ni x pandai sgt cakap omputih...

      Delete
  7. nak tanya, berapa rm ye chili paste tu?

    ReplyDelete
  8. Yea.....dh tahu kt mane nk cari....t.kasih utk perkongsian

    ReplyDelete
  9. Yea.....dh tahu kt mane nk cari....t.kasih utk perkongsian

    ReplyDelete
  10. Saya share ya.. kalau tak letak fish cake boleh tak?? ("^_^)

    ReplyDelete