Saturday, September 7, 2013

korean style spicy chikcen feet... kaki ayam tu huhuhuhu

ref link: http://www.maangchi.com/talk/topic/hot-sweet-spicy-chicken-feet-dak-bal-1

OK..hari ni aku nak cerita pasal kaki ayam...kais pagi makan pagi kais petang makan petang..yealah ayam mana ada peti sejuk nak simpan makanan yang dia jumpa...

korang nampak tu?..tu gambo kaki ayam tu... ni gambo time aku wat makan makan ajak 5 org ja...hahahah pastu kena komplen sebab tak ajak ramai..sorry uolls.. malulah nak ajak ramai sebab tak sedap pun aku ni masak...next time yea kalu ada rezeki...


tuk majlis tu aku takmolah hidangkan kaki ayam semata..so aku turut hidangkan leher ayam sebagai replacement pada yg tak makan kaki ayam...kaki ayam yg ada ni pun sebab orang depan umah aku kenduri..dia bagi kaki ayam kat aku...habis tu aku nak buat apa kaki ayam? ayang aku pun tak suka kaki ayam..

aku pun sebenarnya tak makan kaki ayam..tapi disebabkan aku tengok racangan Invicble Youth kat KBS, nampak cam best bangat ja kaki ayam tu..so apa lg...belajarlah makan kaki ayam ni.

berbalik kepada resipi ni... nilah resipi yang paling mudah sekali...masalhnya..aku google resipi ni kat internet..malangnya tak jumpa..yang ada semua resipi ala negara china..mungkin ni original dari sana kot. Pada yang tak tahu..kaki ayam ni orang korea makan time diorang lepak lepak minum soju kat gerai gerai...kira bukan makanan asasilah.

korang nampak kat atas tu aku tulis link? aku takleh guna resipi tu sebab dia siap letak soju dan benda lain yang cam susah ja nak cari... so aku terpaksa guna otak aku tuk berfikir secara kreatif dan kritis tuk dapatkan mock model kaki ayam ala korea ni. hasilnya? heh heh heh...bolehlah...(sebab tak tahu rasa yang ori guana...kat korea bukan senang nak jumpa restoren halal..kawan aku pun takder crita jumpa kedainya)

hahahahah..balik lagi ke resipi ni...gila panjang korang kena baca sebab nak dapatkan resipi ja...

bahan bahan:

1. kaki ayam dan leher ayam (optionallah...dah tak makan kaki letaklah leher.. tokeng a.k.a bontot ayam aku tak pernah cuba lagi).
2. Ghojucang atau paste lada korea...leh dapat kat korean store
3. Madu/ corn syrup (cari kat kedai bahan wat kuih raya)
4. Garam
5.Gula
6. Chili flakes
7. Halia

 Chili flakes
Ghochujang

Madu

Gambo kaki ayam takdop..takkan tak kenal rupa kaki ayam kot..huhuhuh...teruk ngat gitu...

So cara memasaknya...

1. bersihkan kaki ayam tu...potonglah kuku dia..geli dowh
2. racik halus halia
3. masukkan kaki ayam, garam sikit dan halia dalam periuk..rebus. letaklah air tu sampai cover semua kaki ayam.
4. rebus kaki ayam tu sampai lembut...leher pun rebus gaklah.. tapi tak selama kaki ayam..
5. tambahkan air kalau dah kering.
6. bila kaki dah lembut, masukkan bahan bahan lain, Ghojuchang, chili flakes, madu dan gula ke dalam periuk tadi (letak air sikit kalau terlalu kering)
7. gaul gaul sikit semua bahan dalam periuk tadi.
8. rebus semua tadi sampai kering (like really kering, likat likat gitu)
9. siap dah

rupa dia patut cam gambo aku kat atas tu... rasa dia? hmmm rasa dia manis manis pedas... garam kalu nak letak lagi leh ja letak..tapi tadikan kita dah rebus ayam ngan garam..so berpada padalah yea...

okie.. patutnya dah siap jadi satu hidangan... korang trylah sendiri yea..huhuhuhu

huhuhuhuhu...ok jom kita layan OST The Master Sun plop... bye




3 comments:

  1. Salam. korean store kat mana eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat Jaya Jusco pun ada bahan masakan korea..kalu tak pi ja kat kawasan ampang..ada banyak kat sana..

      Delete
  2. apa bahan ganti utk korean chilli paste...sini susah nak cari (not in malaysia)

    ReplyDelete