Monday, September 19, 2011

Music dan aku

Music is a universal language...ecehceh...camnyalah ko tu tahu sangat pasal musikkan...huhuhuh dahlah tune deaf pi karok pun nyanyi kelaut huhuhuhuh...ada aku kesah? laut ka hutan ker? aku bayar tu nak masuk karok.

Kenapa kita mudah sangat nak ikut or hafal kalu benda tuh berlagu? contohnya kalu aku nak hafal bulan islam aku mesti kena ingat dulu satu lagu nasyid tuh barulah aku leh sebut bulan tuh sesatu huhuhuhuh. Mungkin sebab manusia nih suka pada benda yg menghiburkan kot.

Orang selalu tanya aku kenapa aku suka sangat lagu-lagu korea, macamkan kat mesia nih dah takder penyanyi dah..rasanya bukan ker aku ja, ni jugak antara fakta yg diorg guna nak mengatakan yang industri musik kita down sebab semua sibuk duk sokong industri lain huhuhuhu

Senang ja bagi aku, kalu lagu orang tu sedap maksud aku melodi dia yea, aku akan suka ja, tapi kalu melodi cam hampeh buat apa aku nak sokong...tul dop? Biarlah lagu tuh in apa language pun tapi kalu melodi dia sedap, ko tetap akan suka.

Aku konsider tak paham lirik adalah kelebihan kepada artis luar sbb diorg boleh sale diorg punya melodi ajer and kita boleh terus accept tapi kalu musik dalam negara kita dan indon nih plak, disebabkan kita paham apa yang diorg cakap so, penulisan lirik juga sangat penting sebab tu juga akan menjadi antara faktor penilaian kualiti sesuatu lagu tuh (cis..cam terer ja cakap!)

Ada satu lagu tu, kekonon nak ikutlah gaya kpop semua...aku tak peduli pun kalu korang nak ikut cara kpop nun, melodi acceptablelah, tapi bila tang lirik adeh, sakit jap perut aku dengar. Korang ingat catchy ah wat lirik camtuh, yg satu tu dalam lirik dia pi taruk semua hari yang ada dalam seminggu, hari isnin lalala, hari selasa lalalal sampailah hari ahad nun yang satu group lagilak lagilah...haih nantilah aku review by lagu senang sikit nak cerita.

Point aku sebenarnya adalah...boleh tak korang buat lagu yang sedap? kat mesia nih banyak ja lagu yg sedap, antara contoh song writer yang menghasilkan lagu yang baik seperti sixthsense, and yang seangkatan dengannya, lirik yang baik plak altimet huhuhuhuhu, diorang nih punya lagu mungkin mahal sbb A-listkan, tapi kalu pun ko bukan sebagus depa, tapi tolonglah lebih kreatif ya...untuk kebaikan kita bersama jugak. Para produser jugak, tolonglah pilih lagu yang best sikit tuk artis korang, jangan nak ikut selera tekak ngan telinga kau ja.

Aku suka lagu yang best ja huhuhuhuhuhuh.

No comments:

Post a Comment