Monday, September 5, 2011

Ayam bekerja vs ayam pencen

Aku nih kalu raya hanya rendang ngan ketupat jer yg aku cari...kuih semua aku takkan carilah (read: tak cari tapi balun semua)..yealahkan..takdernya mama aku tuh nak masak rendang hari hari nak kasi anak dia makan, pastu nak rebus pulak ketupat lagi...aku plak hanya suka makan ketupat daun kelapa...yg nona ka adabi ka aku tak suka....sanggup aku paksa aboh dan adik lelaki aku pi cari daun janji dapat anyam ketupat...


disebabkan sekarang nih kawasan umah aku tengah dilanda arus kemodenan, perumahan naik di sana sini makanya tiadalah lagi pokok kelapa yg menghasilkan daun kelapa yg ada untuk aku amik wat ketupat bagi memuaskan hati anak dia yang mengada nih...

kerna terpaksa..maka aku pun telah memaksa ayang aku pergi ke pasar besar mencari daun kelapa barang seratus helai  tetapi malangnya semua daun dah habis...yg tinggal hanya ketupat yg sudah siap dianyam huhuhuhuh dem! nasib aku baik sebab akak tu cakap petang akan sampai stok baru...huhuhu aku siap pi booking tuh...korang tahu hg daun berapa?
10 helai = rm3 yg belum anyam
10 biji =rm5 yg dah anyam
10 biji =  rm10 yg dah siap masak....

so untuk memuaskan hati aku, aku telah beli 100 helai dan akak tu ngan baik hatinya telah bg extra 20 helai huhuhuh gumbira sungguh (tapi masak tak sampai seratus pun)

So sekarang operasi mencari ayam pulak...disebabkan aku nak merayau kat bandar kuantan nun, aku pun tugaskanlah adik lelaki aku pi mencari ayam...aku tgk ayam cam dah nak habis ja huuhuhu nnt ada yg pi giant cari ayam plak kalu lambat bertindak...

Aku siap bg budget rm100 untuk 4 ekor ayam (ayam kan mahal) tapi tetiba bila aku update ngan mama aku, dia kata adik aku beli ayam pencen ngan harga rm45 utk 4 ekor...wahhh murahnya...aku cam ok ayam pencen..keras sikit kot

balik ja umah, mama aku duk membebel pasal apasal adik aku pi beli ayam pencen, nnt keras mama aku cakap...dalam otak aku pikir, keras sikit ja kot...so malam tuh mama aku mmg tanpa henti duk sebut pasal ayam pencen tuh keras..and hasilnya..MEMANG KERAS! aku cam  boh bakper keras cam gini huhuhuh...maka hancurlah sudah impian aku nak makan rendang sepuas hati huhuhuhu

Apa bezanya ayam pencen nih ngan ayam yg masih bekerja? entah aku pun tak tahu...yg aku tahu, ayam pencen tuh ayam telur, lepas dia dah tak berapa nak menghasilkan telur maka sampailah sudah turn dia untuk menjadi makanan mereka yg lapo seperti aku...

kata aboh akulak...ayam tuh dah tua...ayam yg bekerja umur dia baru beberapa bulan ja...sbb tu daging dia lembut...yg nih umurnya dah setahun huhuhuhu

aku tak salahkan adik aku sangat pasal kes ayam pencen nih...sebab aku pun tak tahu apa bezanya...yg aku tahu keras ja..tapi selama nih aku ingat ayam pencen tuh sama ngan ayam kampung huhuhuhu teruk tullah...

tahukah korang yg lemang tak boleh berbaring kalu nak simpan kalu tak ia akan basi....huhuhuuhuuh

No comments:

Post a Comment