Friday, April 1, 2011

Takziah buat manja kucen

Salam.

Hari ni aku dapat perkhabaran sedih yang ibunda tercinta Manja Kucen @ ckerel Rizal meninggal dunia. Aku sebagai Opismate ni pun terasa kesedihannya, tuan badannya aku tak tahulah camner. Agak bernasib baik sebab ayahnya ckerel ni baru jer balik dari umrah dalam 2 hari lepas, so dia dapatlah balik kg sbb ngantokan ayah dia and dapatlah jumpa mak dia. At least takderlah ralat sangat (kot?) and kat kg pun ayah dia ada leh uruskan. Waktu aku tulis ni, ckerel ni masih kat rawang sbb ada meeting kat sana, and dia tahu news ni pun waktu tgh meeting and adik aku yg inform aku sbb dia sama grup ngan ckerel.

Tapi seriesly, aku mmg takleh bayangkan apa perasaannya. Waktu mak mertua aku meninggal aku tak terasa sangat sbb aku kurang rapat ngan mak mertua aku, tapi aku mmg dapat tgklah camner menangisnya adik adik ipar aku (lelaki ya) mmg meraung bebetul waktu jenazah dikapankan. Aku ni tak rapat ngan keluarga selain dari mama, aboh ngan adik adik aku ja. Kiranya hidup kitorg mmg bebetul kitorang ja (merantaulah katakan).

Waktu Atuk aku meninggal, aku pernah jumpa dia (waktu dah pandai, bukan baby) sekali ja waktu mak su aku kawen tu pun after 10 years mama aku tak balik kg. Dan tu jugak saat akhir mama aku jumpa aboh dia. Mmg sedih aku rasa kalu ingat, sian ker mama aku, siap pagi hari atuk aku meninggal (waktu ni tak tahu lagi) mama aku kata dia cam rasa atuk aku ada and dia dgr cam atuk aku kejutkan dia suruh bangun subuh. Siap leh dgr tapak kaki atuk aku turun tangga lagi (umah kitorg dulu 2 tgkt. tapi umah buruk ek, bukan batu, cam pondok pun ada) and ptg tu, pak ngah aku mintak tolong kawan dia yg duk kuantan informkan aboh aku pasal news ni. Zaman tu kitorg takder pon segala so mmg org tu terpaksalah mencari mana kitorg duduk.(nasib kg kecik and aboh aku ni popular huhuh) mmg sedih kalu ingat.

Sekarang sejak aku kawen, mama aku mmg dapatlah jumpa mak dia selalu, sbb aku leh bawak mama aku balik kg or even amik nenek aku dtg kuantan.

Atuk, mak mertua, pak sedara and mak sedara (adik adik mama aku) adalah antara yg rapat yg dah meninggal. dalam senarai ni, mak ngah aku meninggal paling aku terasa (nampok sgt pernah wat salah ngan arwah). mmg aku siap rasa ada holes dalam hati aku macam ada yg tak kena. Nenek aku mmg tabah lah hadapi semua ni.

Aku mmg takleh bayangkan kalu org yg aku sayang takder, aku tak tahu nak pikir apa lagi huhu tapi life must go on right?

Teringat ayang aku cakap:
Di suatu masa...

Aku : Kalu org gi dulu ayang kawen lain tak?
Ayang: hmmmm kawen
Aku: hmmm
Ayang: ayang pun sama, kawen ja... hidup perlu diteruskan

huhuhuhuh......

No comments:

Post a Comment