Sunday, August 7, 2011

menjengah kg batu putih


Dah lama dah aku tak pergi ke tanah (ni nama panggilan yg aku bg ker tanah yang ayang aku beli kat sempadan kuantan / pekan) Ayang akulah malam tu duk ajak pergi  tanam pokok yg dibeli dekat 6 bulan lalu.

Kitorg mmg dah lama tak pergi jenguk tanah tu, almaklumlah kata perantaukan. Dekat 2 tahunlah jugak kitorg tak pergi jenguk sana. Cadangannya nak buat rumah, tapi status tanah tu masib samar2.
 From Soi

 The Junction

 Entrance ker tanah (giler dalam hutan)

 signboard naik taraf jalan tapi benornya naik taraf setakat saujana mata memandang ajer...hampeh tul

 Lagi jalan masuk

 masuk lagi...

 sikit ja lagiiii...

 tak sampai lagi ka?....

 bila nak sampai nih?

 baru jumpa simpang ka?

penanda aras...pokok nih dah besar dah huhuhuh...nama dia temusu

Korang tahulah kerenah birokrasi pejabat kerajaan nih. Kitorang dah lama dah mintak orang pejabat tanah Kuantan uruskan pasal isu pertindihan tanah tu. Ceritanya camni, tanah tu ayang aku beli dengan sorang broker tu, org kg aku gak, duit semua bayar tapi keje setengah jalan. Dahlah dia amik untung hampir 80% nilai tanah tu tapi keje tak siap. Aku mmg bengang ah ngan org camnih. Rumah dia dah extend tapi tanah aku terbengkalai camtu ja.

Berbalik ke isu tadi, tanah tu jadi masalah sbb tanah tu pelan dia bertindih ngan mak tuan punya tanah tu. Yang jadi masalhnya, tanah kitorg tanah hijau, tanah mak dia milik kekal. So if anything kitorg mgkn kena move. Tapi move kemana? Kitorg dah puas buat permohonan kat pejabat tanah tapi hampeh sahaja. Semua cam bz ja tapi benornya srh kitorang belanja diorg a.k.a rasuah ah.

Aku ada gak mintak tlg ngan org2 yg biasa berurusan ngan pejabat tanah, tapi yealah diorg pun bz gak takkan aku nak terus paksa diorg tul tak?

OK..OK, so tadi kitorg pi tgk keadaan tanah tu, semua sama jer kecuali pondok kitorg dah dipenuhi nagn semak samun setinggi pondok. Bil elektrik pun ada gak. Nak masukkan elektrik pun makan riban, sbb kitorg org pertama yg masuk letrik kat area tu, so jiran lain main tarik ja (kos nya Cuma puluh/ratus ja) and if kitorg kena move adakah maknanya kitorg kena buat pemasangan letrik baru yg makan riban lagi? BONGOK ah kalu camtuh.
 Pemandangan dalam kampung

 siap ada kerbau and sangat sunyi

 dah nampak pondok

 pondok yg dipenuhi semak samun...tapi ada letrik tau huhuhuhu

 sumber air yg hampir kering huhuhuh

 pondok usang beratapkan langit...lalalala.....

 jiran tetangga

 korang ingat tu apa?.... tulah namanya To I Let......huhuhuhuhu
 Pemandangan dari sisi depan

Ayang aku dengan bersusah payahnya telah mggali lubang untuk menanam pokok tersebut. Disebabkan cuaca kering dan keadaan tanah yang keras, mmg mengujilah ayang aku yg tgh berpuasa.
 Pokok mangga chukanan dan mata kucing yg dibeli lama dahulu huuhuhuhu...juga pokok tebu amik kat umah...

 Operasi menggali lubang di pagi ramadan ke 7 huhuhuhuh

 Wajah pekebun yg berdedikasi

 pekebun sedang posing....

 menguji kamera....

 siap satu lubang...yeay~~

 nampak tak tu? tulah namanya kecebong huhuhuuh a.k.a berudu....

Timba buatan sendiri.....

 saja takder keje

 Akhirnya siap jua...penat tapi takleh minum air huhuuhuh


 menanam tebu di pinggir pagar


Kitorg harap lain kali kitorg datang pokok tu tumbuh eloklah. Sebab dulu usaha kitorang sia sia kerana ada Bab* telah menggali dan menyondol keluar tanaman kitorang huhuhuhu.

Aku harap dalam masa terdekat nih aku mampu kumpul duit untuk bayar hutang aku, lepas tu lehlah aku kumpul wit untuk buat rumah yg comel untuk mama dan aboh aku duduk.
  ***      ******    ******     *****      ******      ******    ******
balik dari tu, akupun telah mengajak ayang aku pi jenjalan ker bandar and anak2 ditinggalkan kat nenek dia huhuhuh. Kitorg pi mydin beli brg toiletries adik lelaki aku pastu kitorg pun pi ke Kuantan Parade.
Yg aku bengangnya, ada ka patut hp aku yg aku baru beli kat Mines harga dia beza seratus ngan Kuantan. Kuantan murah rm100 dari yg kat Mines..tensi tul rasa...

tapi pass tu :

Ayang: Tak mau beli henbag?


Aku: nak bayar ker?


Ayang: kenapa? tak percaya ker?

ya! haruslah aku tak percaya, sbb ayang aku mmg sangat berjimat cermat, and tak mungkin dia akan tanya benda camni. So aku telah mengetest beliau dengan mengajak ayang aku ker The Store. And kebetulan waktu tu ada sales.

Aku mmg tak rancang nak beli pun, saja ja tgk. Pass tu ayang aku tgk beg tu semua tgh diskaun sampai 70%. dan dia pulak yang dengan semangatnya berjalan keliling kawasan henbag tuh melihat design yang ada. dan akhirnya dia telah mencadangkan henbag yg satu nih, and aku pun rasa cam ok.

Biasalah bila dah ada anak nih, henbag haruslah besar sbb nak sumbat kat dalam tu botol susu and pampers anak. Bg aku yg penting blh sumbat netbook aku. lenlaki pakai samsung galaxy tablah, lagi senang.


Nilah henbag baru aku

 harga before diskaun...cam tipu ja rasa...

cam makcik tak?...anyway..sayang ayang..love you so much..errr ayang ada wat salah ker? huk huk huk

3 comments:

  1. huyoo...emm...kalau dr pengalaman..tu ade benda untuk di cover tu..so..sbg bahan cover..HANDBAG..ngeh3..

    ReplyDelete